Datteren min ble tilbudt “dop” i dag

I dag var det første dagen i ferien da vi måtte stille vekkerklokken til vekking. Jeg skulle nemlig til tannlegen med minste tulla mi Linnea på 6,5 år. Spent men ho gledet seg. Har vært hos tannlegen til kontroll før og det gikk veldig greit. 

Linnea hopper opp i stolen og gaper opp. 2 røntgen bilder fikk ho også tatt. Litt vondt med di “store” bildene å bite på men det gikk bra👍🏻 -gjør det fort sier Linnea! 

Beskjeden mor får etter undersøkelsen er ikke så positiv å høre. Karies/hull i 2 nye seksårsjeksler og begynnende hull i 2 fortenner nede. Altså di 4 nye tenner ho har fått, er det hull i😱 Forklaring fra tannlegen: Linnea har en emalje forstyrrelse altså en mineraliseringsfeil på di nye tenner som kommer opp. Vi har pusset bra og renholdet ser fint ut, så dette er det ingenting vi kunne gjort noe med. Det er noen faktorer som har spilt inn når tennene var under dannelse, altså da hun fortsatt lå i magen. Det kan være faktorer som at jeg var febersyk eller tok penicillin under svangerskapet…

Jaja, dette må vi bare gjøre det beste ut av. Hun må hvertfall tilbake å fikse på di 2 jekslene. Tannlegen spør om jeg vil premedisinere henne før timen…på mitt språk: “dope henne ned” Jeg kan ikke si at jeg har så veldig lyst til det, så det beste hadde vært å klare det uten. Linnea er tøff så det tror jeg hun skal klare. 

En liten forklaring til Linnea om at vi må tilbake og fikse på noen tenner. Sier at hun skal få en krem som gjør at hun ikke kjenner bedøvelsesstikket. Viser henne sprøyten og forklarer at dette ikke skal gjøre vondt. Linnea’s kommentar: “det skal gå bra, mamma” Tommel opp for den👍🏻  Da satser vi på at neste time hos tannlegen skal gå som smurt😉

Tøffingen min💕

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg