Stakkars dagens ungdom…

Det å være ungdom i dag…

Må vel kanskje starte med å innse at jeg ikke lengre selv er en ungdom, men for å si det litt pent da: jeg er en ung voksen:) Rart, men når man begynner å bli litt eldre så følger man ikke med alderen- og i hodet så er man såå mye yngre enn hva alderen tilsier;) Sikkert mange som kan kjenne seg igjen i det. 

Dagens ungdom opplever nok ungdomsårene noe forskjellig fra hva jeg gjorde. Nå er jeg blitt neste generasjon og hjemme hos oss har vi nå 3 ungdommer i huset. 

Ungdommen skal prestere faglig, de skal ha di “riktige” klærne, mange venner og “likes” på sosiale medier. De er en generasjon som vokser opp i et prestasjonssamfunn. Det er et betydelig større press på dagens unge. Et eksempel: minste jenta mi på bare 7 år, sa her om dagen: “yes, jeg har fått 6 “likes” på musical.ly

Unge blir eksponert for sex, alkohol og rus mye tidligere nå. De har langt mer innsikt i hva dette dreier seg om enn hva min generasjon hadde på samme alder. På den måten kan man si at ungdomstiden har blitt mye lengre. Man begynner nå ungdomtiden tidligere. 

Sosiale medier har gjort det slik at elevenes prestasjoner i skole og fritidsmiljøer er mye mer synligere. Di sosiale mediene har en form for karaktergivning i form av “likes” og antall venner. Faller man utenfor blir det veldig synlig. Mye av den “tradisjonelle mobbingen” har forflyttes seg over til sosiale medier. 

Det er ett mye større fokus på utseende. Nå sammenligner man seg ikke bare med de man går i klasse med, men med jenter eller gutter rundt om i hele verden. Motepress har vi hatt til alle tider, men ikke så omfattende som man kan se nå. Man skal være pen, slank og gå med vesker til mange tusen kroner. Guttene bruker gjerne flere tusen kroner på dyre merkejakker!

Skoleprestasjoner er mer åpent nå enn tidligere- og det med å rangere skolene med nasjonale prøver…

Noen ungdommer mestrer presset greit, og får ingen psykiske helseplager. Men så er det en stor gruppe som også føler seg utilpass, og som ikke mestrer hverken skolegang eller det sosiale livet på sosiale medier. Da kan man ende opp med angst, depresjoner, spiseforstyrrelser og skolevegring. Mange av disse vil også kunne ende opp med å trenge profesjonell hjelp!

Min konklusjon: Det er ikke bare bare å være ungdom i dag!!!

 

 

Jeg tenker hvertfall at jeg vil hjelpe og støtte mine til å komme gjennom denne ungdomstiden så bra som mulig♥

 

Følg gjerne siden min på Facebook:)

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg